Τετάρτη 24 Μαρτίου 2021

Θαλάσσιες απέναντι και δίπλα στις σιδηροδρομικές μεταφορές.


Η ευμεταβλητότητα και η εξάρτηση της τιμής των ναύλων στις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων δια θαλάσσης οδηγεί όλο και περισσότερο στην αναζήτηση εναλλακτικών επιλογών στην βιομηχανία των μεταφορών.

Η περίπτωση των σιδηροδρομικών μεταφορών οι οποίες εξελίσσονται σε ένα σημαντικό ανταγωνιστή στις θαλάσσιες μεταφορές από και προς Κίνα και Ευρώπη είναι μια χαρακτηριστική περίπτωση.

Προβλέπεται ότι οι νέες σιδηροδρομικές γραμμές μεταξύ Κίνας και Ευρώπης θα αλλάξουν τα εμπορικά πρότυπα, προκαλώντας ανακατατάξεις στην κατανομή της πίτας του μεταφορικού έργου μεταξύ και των αεροπορικών εταιρειών αλλά και αυτών των ναυτιλιακών.

Χαρακτηριστική περίπτωση είναι η κίνηση στις σιδηροδρομικές μεταφορές από την πόλη Τζινάν,η οποία είναι πρωτεύουσα της επαρχίας Σαντόνγκ που βρίσκεται στα ανατολικά της Κίνας, όπου κατεγράφη μία σημαντική αύξηση στις υπηρεσίες των τρένων μεταφοράς εμπορικών φορτίων από και προς την Ευρώπη και την Κεντρική Ασία το 2020. Τεράστια αύξηση 243%, σύμφωνα με τα στοιχεία του αρμόδιου δημοτικού γραφείου διαχείρισης της κίνησης εμπορευμάτων. Πραγματοποιήθηκαν 542 σιδηροδρομικά δρομολόγια μεταφοράς φορτίων από και προς την Ευρώπη και την Κεντρική Ασία την προηγούμενη χρονιά. Να επισημανθεί ότι η έναρξη των συγκεκριμένων μεταφορών έγινε με το πρώτο δρομολόγιο μεταξύ της Τζινάν και της Μόσχας, τον Αύγουστο του 2017.

Σήμερα πλέον τα δρομολόγια αυτά έχουν εξελιχθεί. Τα τρένα που αναχωρούν από την Τζινάν περνούν από περισσότερες από 40 πόλεις, που βρίσκονται σε 18 χώρες, μεταφέροντας αυτοκίνητα, οικιακές συσκευές, μηχανολογικό εξοπλισμό, μηχανές χάραξης λέιζερ, αλλά και άλλα εξαγωγικά προϊόντα.

Ιδιαιτέρως τη χρονιά που πέρασε που χαρακτηρίστηκε ως χρονιά μάχης της παγκόσμιας κοινότητας με την πανδημία COVID-19 οι σιδηροδρομικές αυτές μεταφορές έπαιξαν ένα σημαντικό ρόλο στην παροχή βοήθειας στις εμπλεκόμενες χώρες για τη προσπάθεια διαχείρισης της κρίσης αυτής των καιρών μας. Μεταφέρθηκαν από την Τζινάν με σιδηροδρομικές μεταφορές προϊόντα καταπολέμησης της πανδημίας, οικονομικού ύψους άνω των 86 εκατομμυρίων δολαρίων το 2020.

Οι σιδηροδρομικές μεταφορές τα τελευταία λίγα χρόνια έχουν γίνει πιο ανταγωνιστικές και ως προς την ταχύτητα και ως προς το κόστος.

Μια μελέτη του Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου το 2006 συνέκρινε τις επιλογές για μεταφορά εμπορευμάτων μεταξύ Κίνας-Ευρώπης και ως αποτέλεσμα είχε βρει ότι ο σιδηρόδρομος δεν ήταν μόνο πιο ακριβός αλλά και πιο αργός από τη ναυτιλία. Η μελέτη αυτή συνέκρινε τις επιλογές μεταφοράς για την αποστολή εμπορευματοκιβωτίων 40 ποδιών από τη Σαγκάη της Κίνας στο Αμβούργο της Γερμανίας. Τότε, το 2006, αυτό το ταξίδι με το τρένο απαιτούσε 36 ημέρες.

Σήμερα όμως τα πράγματα έχουν εξελιχθεί σε τέτοιο βαθμό που χρειάζονται μόλις 16 ημέρες για το ίδιο ταξίδι. Αν και η μείωση του κόστους ακόμη δεν είναι τόσο σημαντική όσο ο χρόνος μεταφοράς.

Ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πολύ μεγάλο για τη διώρυγα του Σουέζ, πρέπει να κάνει 24.000 χιλιόμετρα για να φτάσει στην Ευρώπη.

Τα τρένα ταξιδεύουν περίπου 11.000 χλμ για να φτάσουν στον ίδιο προορισμό.

Οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές μεταξύ Κίνας και Ευρώπης αυξάνονται ραγδαία.

Οι σιδηροδρομικές μεταφορές επιτρέπουν στις ευρωπαϊκές εταιρείες να μειώσουν το κόστος σε σχέση με τις αεροπορικές μεταφορές στην Ευρώπη πού ήταν έτσι και αλλιώς εξαιρετικά ακριβές.

Σε όλη αυτήν την εξέλιξη δεν μπορούμε να παραβλέψουμε και το γεγονός ότι οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές είναι μια φιλική προς το περιβάλλον μορφή μεταφοράς σε σχέση με τις αεροπορικές και αντίστοιχη με τις θαλάσσιες μεταφορές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου